zaterdag 20 juni 2015

Met de wind mee... of zoiets



Een dagje Callantsoog. Dat was vroeger het jaarlijkse hoogtepunt van onze zomervakantie. Heel voortvarend, want veel mensen kwamen het dorp niet eens uit. Eén dag ligt me nog vers in het geheugen. Mijn jongste broer van vier was zoek en ik herinner me nog de paniek in de ogen van mijn ouders. ‘Kinderen lopen altijd met de wind mee’, waren de geruststellende woorden van de strandwacht. Na een uur zoeken bleek dat hij gelijk had. De wind stond richting Den Helder en mijn broertje was inderdaad die kant op gegaan. Iemand had hem opgemerkt en teruggebracht. Wat een opluchting! Vooral toen hij volkomen serieus vertelde dat een man met een hele grote bezem hem achternagezeten had. Op het strand, jazeker.

Recent was ik bij een bedrijf dat een aantal jaren geleden bekend stond om hun World Class Manufacturing niveau. Daar was alleen de klad in gekomen. Ervaren medewerkers waren vertrokken en nieuw aangetrokken leidinggevenden gaven meer directief leiding. Zij zagen verbetervoorstellen al snel als kritiek. Het aantal fouten was daardoor toegenomen en klanten waren not amused. Voorheen mondige medewerkers met hart voor de zaak, hielden nu wijselijk hun mond. Ze liepen met de wind mee om begrijpelijke redenen.

Perschef van de FIFA, Walter de Gregorio, hield de FIFA vlak voor de verkiezingen nog professioneel uit de wind tijdens een persconferentie over de omkoopschandalen. Maar vorige week legde hij zijn functie plotseling neer. De Gregorio had de dag ervoor in een talkshow de volgende mop verteld: ‘De voorzitter van de FIFA, de secretaris-generaal en het hoofd communicatie zitten met zijn drieën in een auto. Wie rijdt?........ De politie.’ En daarmee ging hij recht tegen de wind in.

Tijdens het Business Improvement Event 2015 van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement werd duidelijk dat vertrouwen en samenwerking niet alleen de basis zijn voor operational excellence in de industrie, maar ook in zakelijke diensten. De genomineerden Patrick de Boer (Ubbink), Esther Jongeneel (Veiligheidshuis Rotterdam Rijnmond) en Benno Schreurs (Asco Controls) benadrukten het belang van communicatie, maatwerk en mensgerichtheid om cultuurverandering en prestatieverbetering tot stand te brengen bij bestaande systemen. Daar zijn eigenzinnige professionals met lef voor nodig, die tegen de wind in durven te gaan. Patrick de Boer werd verkozen tot Business Improvement Manager 2015. Hij had zijn rol bij Ubbink in vier jaar tijd zien veranderen van initiator met regelmatig tegenwind, tot facilitator ‘met de wind mee’. En dat hoopt hij vol te houden. Als de wind tenminste uit de goede richting blijft waaien. Anders moet hij er toch maar weer recht tegenin gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten