zaterdag 20 december 2014

De Stresstest getest?

Naast de parkeerautomaat trok een man zijn regenjas uit en legde deze op de achterbank van zijn auto. Het viel mij op omdat het donker, nat en koud was. De man deed een reflecterend hesje aan waardoor hij in het half duister oplichtte als een kerstster. Terwijl ik een kaartje kocht, viel me op dat zijn band plat was. Alsof hij mijn gedachte raadde, zei hij: ‘Je staat hier wel veilig hoor. Hij is niet lek gestoken'. Een hele geruststelling, want mijn auto zou er minstens drie uur staan zonder toezicht. Ik heb het maar geriskeerd. Vreemd eigenlijk dat ik aan het risico dacht. Eerlijk gezegd sta ik daar niet vaak bij stil. U wel?
Veel mensen zijn beroepsmatig dagelijks met risico's bezig. Ook bij banken. Recent mocht ik een paneldiscussie leiden over risicomanagement met onder meer SNS Reaal en de Belastingdienst. SNS Reaal is sinds februari 2013 volledig eigendom van de Nederlandse Staat. De Belastingdienst al veel langer. Beide haalden de afgelopen tijd regelmatig de pers, SNS vanwege aanhoudende negatieve bedrijfsresultaten, de Belastingdienst door automatiseringsprojecten die maar niet lukken. Tijd voor strikt risico- en compliancemanagement?

Bij SNS Reaal wordt hard gewerkt aan kredietrisico’s, want als je iets uitleent, wil je toch ook (bijna) zeker weten dat je het terugkrijgt. Dat doet SNS door het systematisch en het op basis van harde indicatoren dagelijks volgen van mogelijke risico’s in hun orderportefeuilles. Onder het motto ‘meten is weten’ brengt SNS al enige tijd het betalingsgedrag van klanten in kaart. Zo krijg je van SNS automatisch een default status en vanaf dat moment ‘speciale aandacht’ als je drie maanden lang niet aan je hypotheekverplichtingen hebt voldaan. De afdeling die hiermee is belast, leidt echter aan een zekere mate van ‘klantgezwichtheid’. Het is een uitdaging om tijdens klantcontacten toch professionele distantie in acht te houden en niet voor de klant te zwichten. Harde criteria kunnen dan wel risico’s inzichtelijk maken, maar om echt resultaat te bereiken moet ook het denken van de medewerkers veranderen en dat vraagt een cultuurverandering binnen de SNS-muren.De Belastingdienst heeft ook indicatoren en formules om je betalingsgedrag te volgen, maar hanteert daarnaast steeds meer de zachte benadering. Oftewel: men zoekt de cliënt op. Misschien iets voor SNS? Stel dat een klant zijn hypotheekverplichtingen niet nakomt vanwege de aanschaf van een auto die hij hard nodig heeft. En dat de klant weet dat hij binnenkort een grote erfenis krijgt, die zijn hypotheek ver te boven gaat. Dan komt dat alleen door een goed gesprek aan het licht en niet door kille cijfers. Daar denkt SNS genuanceerder over, vanuit het principe van zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

SNS kwam in actie op basis van de nieuwe stresstest. Die test legt extra eisen op aan banken om een volgende bankencrisis te voorkomen. In 2014 zijn alle Nederlandse financiële instellingen ervoor geslaagd. Toch is de kans hoger dan 50% dat er alsnog banken omvallen, zeggen experts. De stresstest is zelf dus nog niet genoeg getest.


Nu is het onmogelijk om voor 100% in compliance te zijn met alle wettelijke en wenselijke eisen. Zeker nu de regelgeving in de financiële sector doorgeslagen lijkt. Maar het risico op omvallen van geteste banken is nog te groot, als u het mij vraagt. Ik heb zelf mijn hypotheek en een deel van mijn pensioen bij SNS Reaal ondergebracht en zou haast mijn geld weer in een oude sok stoppen. SNS zit daar niet op te wachten en zet risicomanagement dan ook bewust in om kredietrisico’s sterk te verminderen. Door het zichzelf opleggen van hoge professionele normen scheppen ze meteen ook vertrouwen bij de klant. Banken zijn er dus straks weer voor ons met passend risicomanagement.

Dit verhaal over de financiële wereld geldt in meer of mindere mate ook voor onze organisaties. Je kunt je kop natuurlijk in het zand steken. Maar je doet er beter aan te weten waar de risico’s zitten en hoe je daar het beste mee kunt omgaan zonder door te slaan. Dat staat centraal in de Masterclass Bouwen aan Compliance Excellence, waarmee KWA Bedrijfsadviseurs en TQC in het voorjaar van 2015 starten.

Toen ik na mijn afspraak overigens weer terugkwam op de parkeerplaats, waren mijn banden nog gewoon op spanning. Als ik dat niet had geriskeerd, was ik een zinvolle en leuke avond misgelopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten